TMZ - Jedina Hrvatska tvornica motocikala

Malo je onih koji znaju kako je i Hrvatska neko vrijeme proizvodila motore. Tvornica motora Zagreb ili kraće TMZ službeno je osnovana 1950. godine na Žitnjaku zahvaljujući upornosti i entuzijazmu zagrebačkih tehničkih stručnjaka.

Nastala je iz male radionice, koju je 1948. pri Industrijsko-projektnom birou osnovalo tadašnje Ministarstvo industrije NRH. Osnivač projekta, koji je započeo 1951. godine, bio je Rudolf Fizir. On je krenuo u suradnju s austrijskom tvrtkom H.M.W. (Halleiner Motoren Werke), a kao plod suradnje nastao je moped TMZ 50 SL. TMZ 50 SL pokretao je jednocilindrični zrakom hlađeni dvotaktni motor obujma 49,9 ccm i snage 1,6 kW/2,2 KS pri 6100 o/min.

Moped je bio namijenjen širim narodnim masama i omogućavao je brzo obavljanje svakodnevnih poslova u gradu ili na selu. Trgovci su ga nudili pod sloganom bez ispita i bez registracije jer za upravljanje mopedom i skuterom sve do 1960. godine nije bilo potrebno pohađanje autoškole, a od 1960. godine polagao se ispit, ali samo iz područja teorije.

TMZ je u isto vrijeme počeo i rad na izradi alata i uređaja za vlastitu proizvodnju, te polagano usvajao vlastitu proizvodnju dijelova. Već 1958. godine započeta je kompletno domaća proizvodnja skutera koji je otada bio i u prodaji. Izrađen je prototip skutera imenovan prema Disneyjevoj tvorevini – Švrća.

Švrća je stvoren kao skuter s dvotaktnim motorom, rezervoarom od pet litara, potrošnjom goriva od 1,3 litara na 100 km te mogućnošću najveće brzine od 50 km/h. Na sajmovima i u prodaji javio se kroz 1959. i 1960. godinu. Koliko su motocikli bili popularni pokazuje i činjenica da je tek 1964. godine broj automobila premašio broj motocikala.

U proizvodnji TMZ-a pored mopeda 50 SL i vlastitog motocikla Švrćo bili su stabilni motori Savica, Savica 175 i Dubrava 175. Naročito je zanimljivo da su u TMZ-u imali plan proizvodnje i malih dizel motora. No, 1961. godine T.M.Z. je preuzeo gigant metalske industrije Prvomajska i već naredne godine ugašena je proizvodnja motocikala. Do 1963. godine proizvodili su se još samo agregati.

Krajem 1963. TMZ završava svoju proizvodnju kao žrtva političkih odluka i podjela, a kompletni alati, strojevi i zalihe dijelova preseljeni su u Mali Zvornik u Srbiji. Bio je to ujedno i kraj hrvatske industrije motocikala. Primat u proizvodnji motornih vozila, pa i skutera, dobili su Slovenija, BiH i Srbija.

Tekst: Josip Radić dipl.oec.