Startanje zimi

Dolaskom hladnijih dana, a time i nižih temperatura, pojedina vozila susreću se s problemom stavljanja motora u pogon.

Oduvijek se među vozačima vodila diskusija treba li u tom slučaju zagrijati motor u mjestu ili pak odmah krenuti i u vožnji ugrijati motor. Mjerenja provedena tijekom 1960-ih dala su egzaktan odgovor na ovo vječno pitanje – motor je bolje zagrijati u vožnji. U ispitivanju su sudjelovala dva M.A.N. vozila tipa 415L s dizel motorom od 115KS. Vozila su ostavljena 12 sati na otvorenom pri temperaturi od -12°C i lagani snijeg. Prvo vozilo je odmah krenulo nakon samo 15 sekundi rada u praznom hodu. Drugo vozilo je nakon starta prvo ostavljeno 10 minuta da se zagrije radom u mjestu. Mjerenja su pokazala kako je za zagrijavanje u praznom hodu potrebno više nego trostruko vrijeme od onoga koje je bilo potrebno vozilu koje je odmah krenulo nakon starta. Tako se u slučaju polaska nakon starta temperatura od 75°C postiže već nakon 17 min, dok je u slučaju rada u praznom hodu trebalo čak 55 minuta. Stoga se zagrijavanjem u vožnji znatno rasterećuje motor budući je rad motora kod niskih temperatura koje pogoduju njegovom trošenju sveden na minimum. Zaključak je kako je zagrijavanje motora u praznom hodu sasvim nesvrsishodno.

Tekst: Željka Radić diplomirani konzervator-restaurator
Fotografija: Vozač